Animovaný reklamní banner – Flash ještě žije

Ano, Adobe Flash ještě žije, ale již to s ním není tak slavné jako dříve. Tato technologie vytvořená firmou Macromedia, která byla v roce 2005 převzata firmou Adobe má již své nejlepší dny bohužel za sebou. Z části to způsobil nástup technologie HTML5 a z části relativní neochota nebo neschopnost firmy Adobe optimalizovat tuto technologii pro mobilní zařízení. První ji ve svých mobilních zařízeních zamítl Apple a později i Google v Androidu (od verze 4.4). Nástup odlehčené verze Flash Lite a příchod Adobe Air již na tom nic nezměnil. V současné době jsou Flash reklamní bannery využívány reklamními hosty většinou ze setrvačnosti a jen při zobrazení na noteboocích nebo stolních počítačích. Jako jediný webový video přehrávač již Flash také dožil. Adobe Air se nicméně prosadil jako platforma pro vytváření her menšího rozsahu jak pro desktopové počítače, tak i mobilní telefony. Obě tehnologie (Flash i Air) vyžadují přítomnost přehrávacího pluginu v prohlížeči nebo ve své vlastní instalaci.

Adobe Flash již není pouhý formát, ale celé běhové prostředí. Má vlastní objektový jazyk - ActionScript a umožňuje využívat kamery, myš i zvukovou kartu. Lze také interaktivně ovládat dění ve Flash animaci a proto se reklamní platforma změnila na základ mnoha výborných počítačových her.

Aplikace Adobe Flash patří stále mezi jedno z nejschopnějších prostředí pro animaci. Kromě běžných animačních nástrojů jako pohyb objektů (symbolů) po scéně nabízí od verze CS4 inverzní kinematiku, pružiny (realistické, gravitací ovlivněné pohyby), grafický editor pohybu a pseudo 3D (pokládání 2D objektů do 3D prostoru). Práce v tomto prostředí je velice intuitivní a proto přechod na HTML5 animaci zpočátku probíhal spíše vytvářením animací v editoru Adobe Flash s následnou více či méně úspěšnou konverzí do HTML5 (Google Swiffy apod.)

Velký boom v oblasti reklamních bannerů přinesl Flash díky své nebývalé interaktivitě a minimální velikosti souborů. Výstup aplikace je projekt (soubor .fla) a publikované video (.swf), které se v ideálním případě reklamního banneru může pohybovat pouze řádově v kilobytech. Nízké datové limity reklamních hostitelů (iDnes 45KB) proto umožňovaly nebývale rozsáhlé reklamní kreativy s interaktivními prvky. Flash pracuje současně s vektorouvou a bitmapovou grafikou s JPEG kompresí. Pokud se zdržíme velkých bitmap a využijeme pouze vektorové grafiky a písma, jsou výsledné soubory velmi malé.

V rámci našeho tématu je třeba zmínit dvě důležité vlastnosti Flashe. Potřebuje instalovaný plugin (přehrávač) a odkaz z banneru již nelze realizovat v HTML, ale přímo v ActionScriptu projektu. Proto každý reklamní hostitel ve svých podmínkách sděluje přesné znění odkazového kódu, který se přiřazuje neviditelnému tlačítku přes celý banner, sloužícímu jako odkaz na web reklamního klienta

V tomto příkladě jsem využil pro jednoduchost jen základní efekty Flash animace. Posun a graficky definovaný pohyb, pružinu. Kromě fotografie školy jsou všechny ostatní symboly vektorové. V ideálním případě by bylo vhodné vytvořit vektorovou verzi fotografie školy vektorizací. Výsledný soubor by se tímto snížil až trojnásobně.



Kapitoly:

OBSAH