Animovaný reklamní banner – co nám GIF dovolí

Formát GIF je licencovaným produktem firmy Compuserve. Používá bezztrátovou kompresi LZW a je tu s námi již od roku 1987 (GIF87a), respektive 1989 (GIF89a).

Kromě toho, že podporuje 1-bitovou průhlednost pixelů (pouze 2 stavy - průhledný / neprůhledný), má jednu zvláštní, mezi grafickými formáty nezvyklou vlastnost, umí animaci. Jedná se o tzv. asynchronní animaci, časová osa nemusí běžet konstantní rychlostí a snímkům se přiřazuje doba, po kterou zůstanou na obrazovce - snímkové zpoždění. Toto zpoždění nemusí být u všech snímků stejné a je to velmi vhodná vlastnost pro reklamní bannery.

Jelikož používá bezztrátovou kompresi, je nutné počítat s větším objemem dat. S více snímky v jednom souboru je to ještě obtížnější. Pro animaci je tedy nutné velmi zjednodušit děj, držet se nízkého počtu snímků a provést krutou optimalizaci barevných odstínů při exportu. GIF může mít maximálně 256 odstínů s výběrem z 16,7 miliónů (indexovaná paleta) a minimálně 1 odstín. Jeden index může nebo nemusí zabírat průhlednost.

GIF animace nepotřebuje žádný přehrávač, zobrazuje se na webu jako běžný obrázek a běží takovým tempem, který mu tvůrce určil. Běh je buď nekonečný nebo určený počet oběhů. Obyčejně běží banner nekonečně a navazuje svým koncem na začátek (například prolnutí do prázdné plochy), aby nedocházelo k nepříjemnému trhání.

Animace nám již nabízí možnost umístit na malý prostor více sdělovaných informací, protože je možné objekty na ploše střídat. Efekty, které je nám GIF schopen nabídnout se odvíjí od aplikace, kterou při vývoji použijeme. V rámci rozumného počtu snímků se nabízí příjezdy a prolnutí nápisů a firemních log. GIF nenabízí žádné interaktivní nástroje. U GIF animací se počítá s méně plynulým pohybem a nižší barevností.

Běžné rozměry GIF animovaných bannerů jsou shodné s uvedenými v sekci statických bannerů.

Ne všechny bitmapové editory jsou vhodné pro tvorbu animovaných GIFů. Mezi specializované patří Adobe Fireworks, Easy GIF Animator a velmi dobře slouží Adobe PhotoShop. K dispozici jsou rovněž online nástroje.

V tomto příkladu jsem použil opět aplikaci Adobe Photoshop. Pro každého, kdo je s tímto programem seznámen je velice jednoduché začít animovat GIFy, jelikož se zde animuje pomocí pohybu vrstev se kterými je každý uživatel PhotoShopu dobře seznámen. Jiné aplikace spíše využívají čistý slide/snímkový přístup, který je například vhodný pro ruční kresbu. Nicméně i toto ve PhotoShopu existuje ve formě prázdné video-vrstvy. Jedna potíž zde však existuje, PhotoShop umí animovaný GIF vyexportovat, nicméně zpětně otevřít v původním stavu již nelze (převede ho na sled snímků jako vrstev), proto je důležité si uchovávat animaci i ve formátu PSD (nativní Photoshop) pro pozdější úpravy.



Kapitoly:

OBSAH